Riksvapen

Publicerad:

Pressvisning onsdag 23 juni:
Konstfack på Kina slott

Den 28 juni öppnar utställningen Någon annan stans – Materiella tolkningar av Kina slott, där nio konsthantverkare/konstnärer visar sina verk på lustslottet Kina slott. Utställningen är resultatet av ett årslångt samarbete mellan Kungl. Hovstaterna och kursen Research Lab Craft på Konstfack.

Kina slott gavs 1753 till den kulturintresserade drottning Lovisa Ulrika på hennes födelsedag. Ett lustslott som i samklang med 1700-talets trend i Europa speglar den europeiska fantasin om Kina. En perfekt plats för att fly vardagen och drömma sig bort, såväl under 1700-talet som idag. Deltagarna i Research Lab Craft-kursen har använt slottet och dess interiörer som utgångspunkt i sitt konstnärliga arbete där varje konsthantverkare/konstnär hittat kopplingar mellan slottet och sin praktik. Förhoppningen är att dessa verk berikar upplevelsen av Kina slott och uppmuntrar besökaren att se platsen med nya perspektiv.

Research Lab Craft på Konstfack har tidigare samarbetat med Hallwylska museet (2018–2019) och Etnografiska museet (2019–2020).

Medverkande konsthantverkare/konstnärer: Åsa Andersson, Sebastian Hägelstam, Vilda Kvist, Cecilia Levy, Kristin Larsson, Frida Lindberg, Kristina Lundsjö, Sameeksha Mehra och Eva Skärlund. Samtliga kursdeltagare är professionella utövare med materialbunden praktik som fördjupat sin konstnärliga forskning med den historiska miljön som inspirationskälla.

Utställningsansvariga: Bronwyn Griffith, utställningsintendent, Kungl. Hovstaterna och Matt Smith, professor på Konstfack.

Utställningen Någon annan stans – Materiella tolkningar av Kina slott pågår mellan den 28 juni och 22 augusti.

Pressvisning på Kina slott

Välkommen till pressvisning onsdag 23 juni.

Utställningen presenteras av konsthantverkarna/konstnärerna samt Bronwyn Griffith utställningsansvarig, Kungl. Hovstaterna och Anders Ljungberg, professor i konsthantverk, Konstfack.

Vi erbjuder tre olika tider under dagen, med max sex journalister per tillfälle:
1. 10.00–10.50
2. 11.00–11.50
3. 12.00–12.50

Vänligen anmäl ditt deltagande och vilken tid du önskar komma, senast måndag 21 juni till:
Maria Ulander, 08-402 60 59, 070-270 39 98, marknad@royalcourt.se
Morgan Gerle 08-402 62 68